L’alumnat de Gràfica Publicitària usa la infografia per desestigmatitzar i donar veu als joves envers la covid-19

“Aquesta pandèmia ha marcat un abans i un després en la vida de tots i els i les joves ens hem sentit en segon pla, apartats i marginats. Fem un crit a la societat i per transmetre els nostres sentiments, molts cops infravalorats”. Són paraules de l’alumna d’Esardi, Anna Pellicer. Ella i els seus companys i companyes són els autors d’una campanya que han impulsat des dels departaments de Salut, Educació i Joventut a les Terres de l’Ebre, en col·laboració amb l’Ajuntament d’Amposta, per desestigmatitzar el jovent com responsables de propagació de la covid. Amb un missatge “de solidaritat i esperança”, les i els joves han demanat que no es culpabilitzi ningú de la situació pandèmica. “Molts cops hem sentit angúnia, tristor i desesperació i la sensació de perdre la joventut, que el temps no para i estem perdent la millor època de la nostra vida”, explica l’estudiant. Amb una crítica clara cap als “comportaments incívics”, també han reclamat que no se’ls jutgi “a tots per igual” com tampoc han fet ells.

Així, els alumnes de Gràfica Publicitària, en el marc de l’assignatura Tecnologia i Llenguatge audiovisual, impartida pel professor Santi Valldepérez, han preparat espots publicitaris que desmunten tots aquells missatges que al llarg de la pandèmia, i en concret, des de la segona onada, han culpabilitzat la joventut dels contagis. A través de l’estudi del llenguatge amb infografies en comunicació audiovisual els treballs llencen missatges com “No ets tu, no son els joves, no son els adults, som tots”, “Totes i tots som responsables” o “Tothom és responsable”, els audiovisuals recorden xifres com que el 70% dels contagis es produeixen dins a les llars o que per franges d’edat, dels 30 als 69 anys és on hi ha el 50% dels casos.

La regidora d’Educació, Núria Marco, ha valorat molt positivament la implicació de l’alumnat i professorat d’Esardi en aquest treball, que no només visibilitza el talent dels i les estudiants de l’Escola d’Art d’Amposta, sinó que també permet posar el focus en un col·lectiu de població que pateix molt les conseqüències psicològiques de la pandèmia. En aquest mateix sentit,  la directora territorial d’Educació a l’Ebre, Montse Perelló, apunta que la petjada psicològica de la pandèmia durarà més entre els joves i adolescents que entre els infants i calia implicar-los per trobar eines de gestió d’aquests sentiments.

Culpat i estigmatitzat, sobretot durant la segona onada, el jovent ha pres la paraula en aquest projecte per desmuntar tòpics. “Les mesures de prevenció ni les complien tots els joves ni tots els adults que tenim més argument per entendre-les. Hem de vigilar perquè la joventut i l’adolescència viu uns moments dràstics i ens ha de preocupar la seva salut emocional en un moment en què inicien el seu projecte de vida i comencen a projectar els estadis previs per arribar a la vida adulta”, ha apuntat Perelló.

Veure els vídeos: